Prikaz filma „Vozim ti priču sa Željkom Horvat Čeč“

Ivana Xie Miškulin, Mrtvi kanal

Domaća književnica Željka Horvat Čeč sjela je s riječkim taksistom u automobil u okviru projekta Vozim ti priču. S prvim okretanjem ključa i paljenjem motora započinje taksistova priča, a onda ujedno i film.

Skriveni svjetovi u prometu
Rijeka je po veličini treći najveći grad u Hrvatskoj te je vrlo važna što se tiče prometa. Riječkim cestama dnevno prođe stotine automobila, autobusa, motora… Svaki od njih ima svoju priču, svoj cilj. Kamo idu? Zašto? Mi, obični promatrači, šećući se Korzom, zarobljeni u svojim mislima, ni ne slutimo kakvi se sve svjetovi skrivaju u zadimljenu prometu. No riječki književnici zavirili su u taj svijet i predstavili nam pet priča riječkih taksista u projektu Vozim ti priču. Projekt je rezultat suradnje Festivala europske kratke priče, Rijeke 2020 i Centra za kreativno pisanje.

Razgovor književnice i vozača
Svaka priča prikazana je u obliku kratkoga filma u kojemu se prikazuje razgovor književnika i taksista dok oni u automobilu šaraju riječkim ulicama. Jedna od sudionica projekta jest književnica Željka Horvat Čeč.

U želji da nam predstavi jedan mali dio taksistova svijeta, koliko se može vidjeti i poslušati u jednoj minuti i 52 sekunde, sjela je s njim u automobil i tu s prvim okretanjem ključa i paljenjem motora započinje taksistova priča, a onda ujedno i film. Na početku filma javlja se lagana glazba čiji se usporen ritam može usporediti sa sivim nebom koje se toga dana nadvilo nad gradom. Glazbu prate scene u taksiju te scene koje prikazuju riječke ceste. Nakon nekoliko sekundi jednolični tonovi glazbe prekidaju se književničinim pitanjima. U narednim trenutcima mi gledatelji upoznajemo taksista. O njemu doznajemo da taksi vozi deset mjeseci, da dolazi iz Našica i da je u Rijeci već šest godina. Nakon toga slijede scene bez ikakvog dijaloga popraćene onom istom jednoličnom glazbom s početka. Opet se izmjenjuju snimke vozača i književnice iz automobila sa snimkama dijelova grada kroz koji prolaze. Teku sekunde, a onda opet započinje dijalog. „Navikao sam na Rijeku“, kaže vozač te kasnije dodaje: „Ovdje je specifičan balkanski način života kojeg nema nigdje na svijetu.“

Njihov razgovor nama je Riječanima vrlo zanimljiv zato što možemo čuti kako doseljenici doživljavaju naš grad, naše ceste… Pamte li imena naših ulica? U filmu se ističe kako je taksist zapravo jedan od rijetkih koji poznaje riječke ulice po imenu. Naime, mi Riječani takvim se stvarima ne zamaramo. Orijentiramo se prema boji zgrada, skulpturama ili pak imamo vlastite nazive za pojedine dijelove.

Ritam riječke kiše
Film je završio isto tako jednostavno kao što je i započeo; izmjenjivanjem scena iz automobila uz pratnju glazbe. No koliko god ovo djelo jednostavno bilo, pokazuje kako je Rijeka posebna po mnogočemu. Neka nas taksistove riječi koje je izrekao o svom rodnom kraju, „ne vuče me nazad, tamo nema života“, potaknu da izađemo van, prošetamo Korzom, provozamo se taksijem i uživamo u laganom ritmu riječke kiše.

Maritea Arelić

Film „Vozim ti priču sa Željkom Horvat Čeč“ može se pogledati na YouTubeu:

https://www.youtube.com/watch?v=jTsmqmXITK8 (pristupljeno 28. siječnja 2020.).