Proza: Priča o torpedu

Eva Šustar, Torpedo

Radim kao morski biolog na Sveučilištu u Zagrebu.
Danas je još jedan dugi dan u ovoj 1860. godini. Tu u Zagrebu već je započelo tužno, kišno jesensko vrijeme. Nigdje nikoga…
          Razmišljam o nekoj novoj pustolovini, lutam svojim mislima i u njima se gubim. Odjednom tijek mojih misli prekinuo je snažan udarac vrata, pomoćnik Toni žustro je ušao u moj ured.
„Gospodine! Gospodine! Vijest! Bitna vijest!“ vikao je u panici moj pomoćnik.
„Toni, smiri se i objasni mi što se događa“, obratio sam mu  se smirenim glasom.
„Gospodine, gospodine napra-napravili su oružje, torpedo!“
„Misliš, podvodno oružje? Koje svojim nevidljivim morskim putem, samo jednim pogotkom može uništiti cijeli brod?!“
„Da, da, tako je, gospodine!“ Toni je još uvijek bio prestravljen, a sada i ja s njim.
Ovo je uistinu strašna i prekrasna stvar u isto vrijeme.
Koliko toga mogu otkriti i proučiti. Moram ići posjetiti Rijeku!
Odlazim ushićen u Rijeku, želim što prije posjetiti taj moćni pomorski grad, želim razaznati sve njegove tajne.
Da mi je samo znati kakvi su tamo ljudi. Kakvi to intelektualci hodaju glavnim ulicama grada, gdje žive svi ti savršeno usklađeni pametni ljudi?
Kada ću stići tamo, mogu li požuriti nekim drugim sredstvom? Hoće li netko izumiti kopneni torpedo koji će ići više od 130 km/h!
Odjednom… začule su se snažne trube morskih kraljeva. Stigao sam. Evo me. Navire veličanstveni grad na moru.
Stigao sam u ovaj zanosni grad. Odmah moram pronaći to čudesno mjesto izuma.
Javit ću se staromu prijatelju Lukasu, koji živi baš tu blizu luke, on zasigurno mora nešto znati. Lukas je stari i vrlo dobar županov prijatelj koji je pristao surađivati sa mnom u svrhu znanosti.
Odlazim u županove odaje i nadam se najboljemu te da ću ostvariti svoj cilj.
Mislio sam da će izum torpeda od ruke Ivana Blaža Lupisa Vukića biti strogo čuvana tajna, i da nitko neće doznati, ali prevario sam se.
Torpedo će 1861. bit izložen na Tehničkom komitetu austrijske mornarice.
„Ne, ne, ne, gospodine župane, ne možete to učiniti! Dogodit će se ogromna katastrofa!“ govorio sam, ponavljao, vikao, ali moje riječi nisu dolazile do prisutnih umova gospode koja su stajala u uredu.
„Njima je stalo samo do zarade, a što s nevinim bićima, što s ljudskim životima, kako mogu uništavati tuđe živote i to ne s razlogom, već radi novaca, radi zarade!“ razmišljao sam o posljedicama, bio sam srdit.
Odlučio sam se vratiti kući. U svoj Zagreb. Drago mi je da sam razgledao Rijeku, ali mislim da nikada neću moći pobjeći od budućnosti koja će me snaći i krivnje koju ću držati u sebi znajući da nisam mogao spriječiti predstavljanje torpeda.

Enea Cetina