Gamovska glazbena priča

Goran Boneta, Zajedno smo skupa

O glazbi u Hrvatskoj enciklopediji piše kako je ona umjetnost vremenske organizacije zvuka. Od nje danas ne možemo pobjeći. Od najjednostavnije reklame do koncerta, glazba je svuda oko nas. I baš zbog toga većina stanovništva ima i mišljenje o njoj. Želite li čuti neke stavove o našoj riječkoj i gamovskoj glazbi, poslušati djelić gamovske glazbene priče?

Već ste počeli čitati, za vas je prekasno. Imate tu jedinstvenu priliku saznati što o glazbi kažu naši nastavnici Gimnazije Andrije Mohorovičića Rijeka i bivši učenici. Razgovarali smo s nastavnikom povijesti Ivanom Vitasom i njegovim bivšim učenicima Jakovom Šubatom i Lukom Cupaćem, nastavnikom informatike Goranom Bonetom, bivšim učenikom Ognjenom Kekanovićem i nastavnicom glazbene umjetnosti te voditeljicom Združenoga pjevačkog zbora GAM-a i PRHG-a Andreom Kopri.

Istraživački rad o riječkoj glazbi
Nastavnik povijesti Ivan Vitas predstavio je svoj prošlogodišnji uspjeh s učenicima na Natjecanju iz povijesti iz kategorije istraživačkih radova.

„Osim klasičnog natjecanja povijest je nudila kategoriju u kojoj bi učenici trebali napraviti istraživanje o nekoj temi lokalne povijesti s globalnim značajem. Odmah su se javili maturanti Jakov Šubat i Luka Cupać iz prošlogodišnjeg 4.2 razreda. Kako smo znali da će naš grad biti Europska prijestolnica kulture, odlučili smo uzeti temu riječke alternative – punk i rock-scena. Krenuli smo s istraživanjem u Sveučilišnoj knjižnici gdje smo tražili povijesne izvore koji bi nam mogli opisati duh vremena. Pročitali smo sve knjige koje su objavljene o punku i rocku u Hrvatskoj te napravili intervju s pionirom punk-scene u Rijeci i Jugoslaviji – Valterom Kocijančićem, osnivačem Parafa. Nakon tri mjeseca uzbudljivog (ali ponekad mukotrpnog) istraživanja i pisanja rada prijavili smo se na natjecanje i osvojili prvo mjesto u županiji.“

Učenici su potvrdili su da im je više od samog priznanja vrijedilo iskustvo istraživanja i otkrivanja zanimljivih kutaka prošlosti našeg grada. Jakov Šubat i Luka Cupać u svojem su uspješnom istraživačkom radu naglasili važnost rockerskoga lica grada.

„Shvatili smo da grad Rijeka ne koristi dovoljno svoje kulturne potencijale. Primjerice, u svim udžbenicima srednjih škola spominje se novi val i bendovi koji su nositelji ovog pokreta. No nigdje ne nalazimo Parafe i njihovu ulogu u povijesnim zbivanjima. Nije baš pohvalno za jedan grad koji se ponosi titulom najrokerskijeg grada. Punk i novi val obilježili su Rijeku više nego bilo koji drugi grad u Hrvatskoj.“



Goran Boneta, Zajedno smo skupa

Umjetnost po naški
Kao mlada Riječanka sudjelovala sam na mnogim koncertima i upućena sam u svakakve trenutno aktualne bendove i izvođače. Ako ste dana 1. veljače 2020. godine negdje oko 7 sati bili na riječkom Korzu, sigurno ste čuli izrazito glasnu viku i razne neobične instrumente. Nama Riječanima to je prekul, to je umjetnost baš po naški! I mi je obožavamo. Ali da sada ubacimo nekakvog stranca Amerikanca na tu scenu, zasigurno bi pokrio uši. Naša interpretacija moderne glazbene umjetnosti drukčija je od bilo kojeg drugog grada u svijetu, čak i u Hrvatskoj. Ako ste, za razliku od ostalih Riječana, malo manje upućeni u tu ciku 1. veljače 2020., to je bila Opera industriale, održana upravo radi proglašenja grada Rijeke Europskom prijestolnicom kulture 2020.

„Jako sam ponosan na Rijeku. Rijeka je, kao i naša škola, puna alternativaca i pomaknutih ljudi“, izjavio je profesor Boneta.

I, dobro kažete, profesore! Ja se u potpunosti slažem. Naime, ja i dolazim iz takve jedne obitelji, s tatom koji je bio u bendu tijekom jednog perioda srednje škole (a imao je i gažu na dvorištu GAM-a).

„S kolegom iz paralelnog razreda osnovao sam prvi punk-bend, sa zboristima putovao po Hrvatskoj i Europi, a tadašnja ravnateljica omogućila nam je organizaciju Dana škole u Palachu. Nastavnica glazbene kulture i voditeljica zbora Ljerka Žic uvelike nas je inspirirala i podržavala“, profesor Boneta prisjetio se svojih gimnazijskih dana.

Njegov bivši kolega Ognjen Kekanović nastavio se profesionalno baviti glazbom, kao i mnogo bivših gamovaca:

          „I prije upisa u srednju školu bio sam sam glazbeno aktivan u sviranju klasične i električne gitare. Dolaskom u GAM svijet mi se još više otvorio. Bio je to divan period. Podršku sam imao sa svih strana, počevši od roditelja, brata (s kojim sam i dandanas aktivan u glazbenom stvaralaštvu) pa do kolega koji su aktivno pratili rad mene i kolega glazbenika. Pratili su nas i na javnim nastupima. Kada si ugledao kolegice i kolege iz razreda, bio si jako sretan! Tu su uvijek bile aktivne diskusije o glazbenim ukusima, izmjena glazbenog materijala, međusobno učenje ili, kako mi to kažemo, skidanje pjesama. Da, pomagali smo si međusobno. Smatram jako bitnim da smo i danas dio koncertne kulture grada Rijeke pa i šire. I dalje aktivno djelujem kroz dva autorska benda, One Piece Puzzle i Po metra Crijeva.“

Ognjen Kekanović objasnio nam je i što za njega znači nova riječka titula:

          „Rijeku doživljavam kao Europsku prijestolnicu kulture i prije 24. ožujka 2016., kada je gradu dodijeljena ista titula. Titula Europske prijestolnice kulture pozicionirala je grad Rijeku na kartu svijeta kao destinaciju u kojoj se bogata povijest i kulturna tradicija regije približila čitavom svijetu. Izgradnja infrastrukture znači razvijanje kulturnog sadržaja koji nisu mogli zaživjeti bez istoga. Uz to se kao domino-efekt razvijaju razne kulturne manifestacije, što pogoduje unapređenju kvalitete života. Otvaraju se mnoga radna mjesta te populacija ima priliku za razvojem i usavršavanjem vlastite kreativnosti kroz učenje te međusobnom razmjenom znanja i iskustava.“


Goran Boneta, Zajedno smo skupa

And now, the moment we've all been waiting for…
Ne mogu ostati ravnodušna. Članica sam Združenoga pjevačkog zbora GAM-a i PRHG-a, a usto obožavam profesoricu Andreu Kopri.

Idemo vidjeti što nam moja voditeljica ima za reći. Dakle, profesorica Kopri:

          „Združeni pjevački zbor GAM-a i PRHG-a proslavio je 30 godina postojanja 2016. godine! Zbor svoju posebnost da ima učenike PRHG-a i GAM-a, a i samo ime Združeni, zahvaljuje svojoj osnivačici, nastavnici Ljerki Žic, koja je u to vrijeme predavala glazbenu umjetnost u obje gimnazije.“

Ja ne poznajem Ljerku Žic, prekasno sam se rodila za to, ali mogu reći da je ostavila velik trag u našoj školi i da je, jednom riječju, legenda! Nahvalili su je i nastavnik Boneta i bivši učenik Ognjen Kekanović.

Evo i malo o probama za zainteresirane. Profesorica Kopri slikovito ih je opisala:

„Naše probe izgledaju upravo onako kako se svi mi taj dan osjećamo! Ja jako volim voditi zbor i presretna sam jer u toj aktivnosti zaista mogu upoznati sve njih, ali također i učenici koji idu na zbor mene najviše poznaju. Tamo, s njima, ja mogu biti – prava JA. Zbor je jedna velika suradnja i ja moram imati potpuno povjerenje u njih, a i oni u mene, jer svi zajedno izlazimo na pozornicu. Oni daju u moje ruke svoje strahove, nesigurnosti i vjeruju mi dok ih vodim kroz taj proces samoosnaživanja i izražavanja glazbom, a ja im nudim svoju snagu i iskustvo javnog nastupanja te se trudim da kroz kvalitetno druženje i umjetničko stvaranje pronađu dio sebe i izraze se kroz glazbu. Izrazito sam zahvalna na svakome od njih i nimalo ne pretjerujem kad kažem kako su upravo oni ti koji mi pune baterije.

Kužim, puno sam citirala, ali bilo je toliko dobrih izjava da je bilo šteta previše toga izbaciti. A ima se o glazbi u GAM-u pisati... Primjerice, svake se godine održava koncert Zajedno smo skupa, iz škole su proizišli brojni glazbenici i bendovi... Dakle, iako tako ne izgleda, ovo je mali komadić svega.

Ema Juriša